
طراحی لوگو
طراحی لوگو
تاریخچه طراحی لوگو در ایران و جهان؛ از مصر باستان تا ایران نوین
احتمالا میدانید که هزینه طراحی لوگو در حال حاضر، چیزی بین ۳۰۰ هزار تا چندین میلیون تومان است!!
در ابتدا قرار نبود لوگو تا این حد مورد اهمیت قرار بگیرد.
تاریخچه طراحی لوگو در واقع به ده ها هزار سال پیش باز میگردد. به زمان انسانهای تخستین که برای رساندن
هر مفهوم به هم نوع خود از نقاشی بر روی سنگ و غیره استفاده میکردند.
در حدود ۷۰ هزار سال پیش بود که اولین نشانهها و نمادهای گرافیکی توسط انسانها شکل گرفت.
در ابتدا این لوگوها بر روی دیوارهای سنگی و پس از آن بر روی سفالها نقش بستند.
در این زمان کشورهای بّاستانی چون مصر، ایران، سومر و… به شدت به سمت نمادگرایی روی آوردند اما در نهایت سرآمد آنها، مصریان بودند.
تاریخچه استفاده از لوگو در جهان باستان
شاید بتوان تاریخچه و ردپای لوگو واقعی را در مصر باستان مشاهده کرد.
زمانی که اربابان مصری برای مشخص کردن داراییهای خود از جمله گربهها، احشام و… از آرمهای کوچک به صورت آویز بر روی آنها استفاده میکردند.
تاریخچه لوگو در غرب
خانوادههای اشراف آلمانی از پیشتازان استفاده از لوگو در غرب بودند.
اما تاریخچه استفاده از لوگویی که در زمان حال آن را مشاهده میکنیم چیست؟
تاریخچه طراحی لوگو مدرن
انواع طراحی لوگو
1- آرم های نوشتاری یا لوگو تایپ (Logotype)
2- لوگو های شمایلی (Logo Iconique یا icotype)
1- لوگو شمایلی تصویری
2- لوگو شمایلی دیاگراماتیک Diagramatique
3- لوگو شمایلی استعاری
لوگو
کلمه لوگو (مخفف لوگو تایپ) از دو واژه یونانی λόγος logos به معنی کلمه و τύπος typos به معنی منقوش کردن می آید.
در زبان فارسی به لوگو، نشان واره یا آرم هم می گویند.
لوگو یکی از مهمترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می شود
که معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هر گونه فعالیت می باشد. به همین دلیل لوگو باید دارای قابلیت های فراوانی باشد،
چرا که در اصل لوگو حکم نوعی امضا و مهر را بازی می کند
چرا باید لوگو داشته باشیم؟
یک آرم و یک لوگوی حرفه ای به معنای واقعی می تواند شما را متمایز جلوه بدهد .
مجموعه شما را در ذهن هر بیننده ای که حتی یک بار لوگوی شما را می بیند
ماندگار نموده و موسسه شما را همانگونه که هست اصیل و مطمئن جلوه بدهد .
ابتدا روی مجموعه شما ، محصول و خدمات آن و نهایتا بازار هدف شما می اندیشیم .
سپس طبق آنچه بین شما و مخاطبین شما ارتباط برقرار می کند اقدام به طراحی لوگو تحت برنامه های تخصصی طراحی لوگونموده
و نتیجه را طی حداقل سه نمونه اولیه برای انتخاب نمونه برتر به شما ارائه خواهیم داد .
تاثیر طراحی لوگو
لوگوی مجموعه شما به صورت مستقیم و بسیار زیاد بر روند رشد کسب و کار شما موثر است.
لوگوی شما حتی برای کسانی که با مجموعه شما آشنایی ندارند ،
تا میزان زیادی می تواند در جهت مراجعه به محصول و خدمات شما ترغیب کننده باشد .
تقریبا همه انواع تبلیغات قابل تغییرند ، اما لوگوی خود را پس از استفاده نمی توانید به سادگی تغییر دهید.
لوگو صرفا یک نقش ساده نیست …
بهترین لوگو ها ی طراحی شده
لوگو کمپانی فدکس
کمپانی فدکس یکی از مشهور ترین شرکت ها پستی در سر تا سر دنیاست .
لوگوی این برند که به عنوان یکی از بهترین لوگوهای دنیا شناخته شده است،
به گونه ای طراحی شده است تا سرعت را در ذهن مخاطب تداعی کند .
هر چند طراحی لوگو به شدت ساده است اما با کمی دقت متوجه می شویم که ابتدا متن اول با رنگ آبی نوشته شده است
که نمایانگر مبدا است و پس از آن حروف EX با حرف زرد نوشته شده است که نشانگر سرعت و مقصد است .
لوگو آمازون
شرکت آمازون در طراحی لوگوی خود از یک فلش زرد رنگ بهره برده است
که حروف a و z را به یکدیگر وصل می کند این کار برای دو منظور انجام شده است
اول برای اینکه تنوع تولیدات و بحث های مرتبط با آنلاین بودن فروشگاه را نشان دهد
و هم اینکه با تبدیل لوگو به شکلی شبیه یک شکلک خنده توجه مشتری را بیشتر به سمت خود جلب کند .
لوگو Pinterest
کمپانی Pinterest شرکتی است که با هدف قرار دادن لینک های مورد علاقه کاربران در صفحه خودشان به وجود آمده است
و کاربران می توانند تا لینک ها را شخصی سازی کنند . در اسم این شرکت pin به معنای درج است
و به همین دلیل حرف P استفاده شده در لوگو به مانند