skip to Main Content
طراحی لوگو

طراحی لوگو

طراحی لوگو

 

تاریخچه طراحی لوگو در ایران و جهان؛ از مصر باستان تا ایران نوین

 

احتمالا می‌دانید که هزینه طراحی لوگو در حال حاضر، چیزی بین ۳۰۰ هزار تا چندین میلیون تومان است!!

در ابتدا قرار نبود لوگو تا این حد مورد اهمیت قرار بگیرد.

تاریخچه طراحی لوگو در واقع به ده ها هزار سال پیش باز می‌گردد. به زمان انسان‌های تخستین که برای رساندن

هر مفهوم به هم نوع خود از نقاشی بر روی سنگ و غیره استفاده می‌کردند.

در حدود ۷۰ هزار سال پیش بود که اولین نشانه‌ها و نمادهای گرافیکی توسط انسان‌ها شکل گرفت.

در ابتدا این لوگوها بر روی دیوارهای سنگی و پس از آن بر روی سفال‌ها نقش بستند.

در این زمان کشورهای بّاستانی چون مصر، ایران، سومر و… به شدت به سمت نمادگرایی روی آوردند اما در نهایت سرآمد آن‌ها، مصریان بودند.

تاریخچه استفاده از لوگو در جهان باستان

شاید بتوان تاریخچه و ردپای لوگو واقعی را در مصر باستان مشاهده کرد.

زمانی که اربابان مصری برای مشخص کردن دارایی‌های خود از جمله گربه‌ها، احشام و… از آرم‌های کوچک به صورت آویز بر روی آن‌ها استفاده می‌کردند.

 

تاریخچه لوگو در غرب

خانواده‌های اشراف آلمانی از پیشتازان استفاده از لوگو در غرب بودند.

هر خانواده معروف برای خود یک نماد و لوگو ساخته و از آن بر روی لباس‌ها، وسایل رزم، پرچم‌ها و… استفاده می‌کرد.
در سال‌های بعد، گاوچران‌های غربی برای ایجاد تمایز بین چهار پایان خود از حیوانات دیگران،
بر روی قسمتی از بدن حیوان، با استفاده از آهن داغ لوگو مربوط به خود را حک می‌کردند
و به این صورت باعث ایجاد تمایز بین دارایی‌های خود و دیگر رقبا و همسایگانشان می‌شدند.
مطمئنا در آن سالها مفهوم استفاده از لوگو با مفهوم زمان حال آن بسیار متفاوت بود.

اما تاریخچه استفاده از لوگویی که در زمان حال آن را مشاهده می‌کنیم چیست؟

تاریخچه طراحی لوگو مدرن

تا قبل از این می‌توان نشانه های مختلفی از لوگو را در زندگی مردم باستانی مشاهده کرد.
از اربابان مصری، تا بازرگانان چینی و حتی سپاهیان رومی و ایرانی و…
اما در نهایت ما در این مقاله به دنبال تاریخچه لوگو مدرنی هستیم که امروزه برای طراحی آن ها ساعت‌ها زمان صرف می‌شود
و در مورد آن، تیم‌های بزرگ به بحث و انتقاد می‌پردازند.

انواع طراحی لوگو

عموما لوگو ها را به دو شیوه تقسیم بندی می کنند.
یکی از نظر محتوای رسانه ای آن که معمولا به علائم تجاری، علادم سیاسی و اجتماعی و علائم فرهنگی تقسیم بندی می شوند.
دیگر از نظر شکل ظاهری و ساختار فرمی آن که به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

1- آرم های نوشتاری یا لوگو تایپ (Logotype)

این لوگو ها تنها با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند. که معمولا با نام اختصاری موسسه یا سازمان طراحی می شود.

2- لوگو های شمایلی (Logo Iconique یا icotype)

این نوع لوگو ها تصویری است که می تواند، نمادی تجریدی، تصویر یک شی یک نقش و … باشد. بنابراین آنرا در دو نوع تقسیم بندی می کنند.

1- لوگو شمایلی تصویری

این لوگو ها شباهت زیادی به شی مادی دارد.

2- لوگو شمایلی دیاگراماتیک Diagramatique

این لوگو ها با یک طرح خلاصه و مختصر مشخه ی اصلی محصول کالا یا خدمات را نشان می دهد.

3- لوگو شمایلی استعاری

این لوگو ها با استفاده از جا به جایی معانی و با به کار گرفتن عنصری معنادار، نشان دهنده کارکرد
یا توانایی مارک یا کالای مورد نظر است. به عنوان مثال لوگو شرکت پژو را در نظر بگیرید؛ در این لوگو شیر به

لوگو

کلمه لوگو (مخفف لوگو تایپ) از دو واژه یونانی λόγος logos به معنی کلمه و τύπος typos به معنی منقوش کردن می آید.

در زبان فارسی به لوگو، نشان واره یا آرم هم می گویند.

لوگو یکی از مهمترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می شود

که معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هر گونه فعالیت می باشد. به همین دلیل لوگو باید دارای قابلیت های فراوانی باشد،

چرا که در اصل لوگو حکم نوعی امضا و مهر را بازی می کند

 

 

چرا باید  لوگو داشته باشیم؟

 

یک آرم و یک لوگوی حرفه ای به معنای واقعی می تواند شما را متمایز جلوه بدهد .

مجموعه شما را در ذهن هر بیننده ای که حتی یک بار لوگوی شما را می بیند

ماندگار نموده و موسسه شما را همانگونه که هست اصیل و مطمئن جلوه بدهد .

ابتدا روی مجموعه شما ، محصول و خدمات آن و نهایتا بازار هدف شما می اندیشیم .

سپس طبق آنچه بین شما و مخاطبین شما ارتباط برقرار می کند اقدام به طراحی لوگو تحت برنامه های تخصصی طراحی لوگونموده

و نتیجه را طی حداقل سه نمونه اولیه برای انتخاب نمونه برتر به شما ارائه خواهیم داد .

 

تاثیر طراحی لوگو

 

لوگوی مجموعه شما به صورت مستقیم و بسیار زیاد بر روند رشد کسب و کار شما موثر است.

لوگوی شما حتی برای کسانی که با مجموعه شما آشنایی ندارند ،

تا میزان زیادی می تواند در جهت مراجعه به محصول و خدمات شما ترغیب کننده باشد .

تقریبا همه انواع تبلیغات قابل تغییرند ، اما لوگوی خود را پس از استفاده نمی توانید به سادگی تغییر دهید.

لوگو صرفا یک نقش ساده نیست …

بهترین لوگو ها ی طراحی شده

لوگو کمپانی فدکس

کمپانی فدکس یکی از مشهور ترین شرکت ها پستی در سر تا سر دنیاست .

لوگوی این برند که به عنوان یکی از بهترین لوگوهای دنیا شناخته شده است،

به گونه ای طراحی شده است تا سرعت را در ذهن مخاطب تداعی کند .

هر چند طراحی لوگو به شدت ساده است اما با کمی دقت متوجه می شویم که ابتدا متن اول با رنگ آبی نوشته شده است

که نمایانگر مبدا است و پس از آن حروف EX با حرف زرد نوشته شده است که نشانگر سرعت و مقصد است .

 

لوگو آمازون

شرکت آمازون در طراحی لوگوی خود از یک فلش زرد رنگ بهره برده است

که حروف a و z را به یکدیگر وصل می کند این کار برای دو منظور انجام شده است

اول برای اینکه تنوع تولیدات و بحث های مرتبط با آنلاین بودن فروشگاه را نشان دهد

و هم اینکه با تبدیل لوگو به شکلی شبیه یک شکلک خنده توجه مشتری را بیشتر به سمت خود جلب کند .

 

لوگو Pinterest

کمپانی Pinterest شرکتی است که با هدف قرار دادن لینک های مورد علاقه کاربران در صفحه خودشان به وجود آمده است

و کاربران می توانند تا لینک ها را شخصی سازی کنند . در اسم این شرکت pin به معنای درج است

و به همین دلیل حرف P استفاده شده در لوگو به مانند

 

تعرفه طراحی لوگو

نکات مهم طراحی لوگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top